Everest

Peaks and High Passes

1. 20.10 2002

Turen begynte egentlig med en Jotunheimen tur der jeg traff p en danske og en amerikaner p Merumubu dagen fr Besseggen. Thomas, dansken, skulle samme hst g til Everest base camp. Hrtes bra ut og shoppet rundt p nettet, danske Topas som Thomas reiste med virket bra og jeg meldte meg p. P grunn av flyproblemer var turen avlyste noen dager og jeg kontaktet da Peregrin som er et australsk firma. I Nepal var det et opprr mot konge og hans regjering. De var maoister og laget en del brk. Vi fikk se det ved diverse vegsperringer og masse bevpnede vakter langs slottet som l et kvartal nedenfor hotellet vrt som tidligere hadde vrt en dronningbolig. Hrte bare skyting en gang.

Everest fra Gokyo Ri

Her er noen bilder som formidler litt av inntrykkene. Utsikt fra Gokyo Ri og andre plasser er umulig formidle da et bilde ikke forteller mer enn 1000 ord. Det er ikke i nrheten av vre 10% av det hele.

27. september

Jeg reiste via Borregaard. Det ble litt stress ved avreisen og jeg glemte nesten fjellsko, stol og kamera. Alle ting essensielt for kunne fullfre turen. Ved innsjekk p Gardermoen fikk jeg lov til g utenom automatinnsjekken siden jeg skulle til Nepal. Jeg fikk bare boardingpass til London og beskjed om at baggasjen var sjekket inn til Delhi.

28. september

Turen til Delhi gikk greit, men her ble jeg spurt etter navn og nummer og videre fly og fikk beskjed om sette meg inn p transit omrdet. Det var bare 8 timer til flyet gikk, men jeg viste ikke noe om baggasje og ikke noe om boardingpass. Etter lang tid begynte jeg mase p om hvordan f boardingpass til Kathmandu. Fikk beskjed om at det ville komme noen sprre meg nr det nrmet seg. Det gjorde det, han bad om biletter, bagasjelapper, pass og ville ogs ha noen penger. Glad og fornyd var jeg da han etter 30 minutter kom tilbake og hadde ordnet alt, tenkte masse rart i den perioden. Ankomsten til hotellet gikk ok bortsett fra at p vegen passerte vi 3 militrsperringer. Sov godt hele natten.

29. september

Dette var en ekstradag der jeg surret rundt i Thamel (turisthandleomrdet). Det var en turistmaskin der alt tenkelig i ubrukelige suvenirer og fake klr ble solgt. Traff p noen lokale jeg surret rundt med. Dumt igrunnen fordi de plassene vi var p inngikk i vrt utfluktsprogram. Kjpet ogs flyte og spill p markedet. P kvelden traff jeg gruppen som jeg skulle reise med. Det var 2 fra Canada, en fra New Zealand og 9 fra Australia. Spiste p en etnisk restaurant. Helt ok mat, litt krydret, men bra. S ogs p etnisk dans. De var ikke s gode. Verst var det egentlig at vi mtte sitte p gulvet.

Bernardine, Peter og Brian ved middagsbordet.

30. september

Dag for sigthseeing. Var rundt noen timer. Fikk se diverse tempel og en kremering etter lokal tradisjon. Den foregikk ved elven med hele familien samlet. Eldste snn mtte tenne p, han var barbert p hodet og gikk i spesielle klr.

Kremering. Eldste snn mtte tenne p.

Tempel.

P kvelden var det tid for pakke og en kamp for f ned antall kilo. Jeg var litt handikapped da jeg mtte ha med liggeunderlag og litt rygghjelp. Jeg hadde hele tiden trodd at high camp var der vi skulle sove i telt fr pass og at vi opp til der mtte bre alt sammen. Etterhvert ble jeg satt inn i fjellklatrer terminologi, high camp er plassen der de starter en klarteekspidisjon.. Vi skulle ikke p noen klatreekspidisjon..... Den store ryggeskken ble dermed pensjonert. Fikk da litt problemer da dagstursekken min ikke var helt i orden. I Thamel har de alt som turister trenger. Hemper til en bergans sekk kjpte jeg av en gateselger. Jeg er alltid heldig p turer. Var allerede blitt litt forkjlet noe som er utrolig dumt i hyden.

1. Oktober Avreise + Lukla til Phakding

Opp 0445 etter ha sovet p guvlet. Vi fant ikke koden for aircondition og det ble fryktelig varmt oppe under taket. Bussturen ut til den kaotiske flyplassen gikk fint. Flyturen med Twinotteren var morro, masse utsikt og stilig landing i oppoverbakke.

I lobby fr avreise                                                        Gjengen i flyet

Lukla flyplass

Dagens tur var relativt kort. En 4 timers tur med masse pause. Det ble sen lunch som bestod av stekte poteter og tomater. Fikk n opplever Te-husene. De var omtrent som en norsk turisthytte, men bare med noe enklere standard og enklere skulle det bli. Forelpig var toalettene bra. Longdrops, men med vann som hjemme.

Tetid ved beer garden.

S en skummel hengebro litt lengre fremme. Brukte kvelden p krysse den noen ganger for ve meg. Brukte lang tid frste gangen, men det gikk bedre etterhvert.

2. oktober Phakding til Monjo

Klart morgenbilde av et lite fjell.

Kort tur i dag ogs. Bare noen timer og rikelig med tid til slappe av. P vegen ble mtte vi krysse diverse broer og ble kjent med noen sm slitere:

Yak p broen. Det var masse av dem som transporterte diverse varer, masse turist relaterte

P ettermiddagen var vi en liten tur opp til en skole. Den var sponset av noen japanere.

Jeff og Mark har samme type kamp som ungene p skolen.

Ungene p skolen synes det var fryktelig morro med de tursitene som kom opp og lekte med dem, spilte fotball, volyball og hermet etter lekene deres.

Lokalt forbrenningsanlegg for sppel vedskolen.

Neste dags bro var hy, men jeg vet meg allene noen ganger og det gikk bra. Mtte tigge for komme inn i nasjonalparken der broen l. Her ble jeg angrepet av en ku som overhode ikke likte meg. Mtte hoppe opp p et gjerde.

3. oktober Monjo til Namche Bazar

Hadde litt mageproblemer i dag. Namche er hovedstaden i Khumbu som er navnet p omrdet der Everest ligger. Det var rolig vandring frste delen av dagen og s var det opp. Fr dette var det en fin liten bro:

Denne broen krevde mot. Ble etterhvert godvenn med den og tok bilder fra midten.

Fikk bare bilde av en Australsk vesherpa        Blide av Namche med marked for tibetanere.

Her er frste glimt av fjellet vi strever for kunne skryte av ha sett.

Litt spesielt at det var portforbud i Namche p grunn av maoistopprret. Telefonsentralen og slikt hadde blitt delagt ikke lang tid i forvegen. Fikk sendt kort hjem.

4. oktober Namche hviledag

Gikk tur til Everest View hotell. En liten morsomhet, bygd for Japanere som skulle flys inn og betale masse for se Everest. Bare en liten ting. Det ligger p over 4000 meter og det er livsfarlig for enkelte fly direkte inn til en slik hyde. De mtte bygge om og f trykksatt rommene. Hotellet gr ikke s bra n. Vret var som det typiske, klart om morgenen og overskyende og tke utover mot kvelden.

Namche p vegen opp til Everest View hotell.

Fant av alle ting et Rosenborgskjerf p en pub i Namche. Toalettene hadde begynt n standarden, et hull i gulvet og masse lukt.

5. oktober Namche til Tenboche

Mange fine bilder ta...                                                            Marked i Namche.

P lrdagsmarkedet i Namche kommer folk ned fra dalene for bytte og kjpe varer, alt fra sjokolade, klr, Whisky, kjtt, osv ble omsatt. Fin tur opp til Tenboche. Traff den lokale lamaen, jeg var den eneste som ikke ble velsignet av ham rett og slett fordi jeg respekterer religionen og ville ikke hne ham ved be om bli velsignet. Vi begynte fle hyden. Var p rundt 4000 meter. Dett ble kaldt p natten. Sikkert under 0. Merket litt til hyden. Trykket var 623 Kpa mot 1013 som normaltrykk.

6. Oktober Tengboche til Dingoche.

Beskte morgenbnnen p munkeklosteret. Det var kaldt, masse mumling nr de plutselig begynte be. S ogs film det var mer eller mindre tigging til munkene. Fikk utover dagen renende nese og begynte hoste.

Te tid.                                                        Anvendt fysikk for varme vann

Typisk sti og natur Avgang ved klosteret.

7. oktober, hviledag.

I dag hadde vi en dagstur oppover til 4800 meter. Tungt, fryktelig tungt, fikk litt lett hodepine.

Ama Dablum                                                                    Mange varianter

Tehus

Uttrykket tehus stammer fra tidlige tider der folk banket p et hus og spurte om mat og husly, de fikk alltid servert te.

Hadde litt lett hodepine og var sliten og gikk derfor ikke p besk til sykehuset i nabobygda. Turen tok en time og de som var med ble overrasket av masse sn p vegen.

8.       Oktober .

Forsiktig oppover fra Dingboshe Chukhung som er p 4780. Her var trykket p 579, ikke s mye. Merket litt til hyden. Mtte konsentrere meg om puste jevnt og rolig. Jeg hadde en hvilepuls p 90, nr normalpulsen i hviletilstand er rundt 50 s er det lett forst at det var strevsomt. Magen funket ikke helt skikkelig etter forvarslet i Monjo uten at det skapte problemer.

9.      Oktober

Vknet til sn og drlig sikt. Mtte ligge p vret til lunch og gav opp frste pass p grunn av vret. Egentlig bra for meg da ryggen ikke ville like g p glatte sten. Gikk tilbake til Dingboche. Treff tre dansker der, en koselig jente. De betalte 15 kronder dagen for sove og 50 kroner dagen for guide. Ikke mye. Skal jeg tilbake blir det den varianten. Guiden fant de tilfeldigvis p et tehus.

10.    oktober Dingboche Lobuche

Turen var hard. Lett fr lunch og deretter kraftig stigning opp. Tungt. Fikk hodepine og tok dispril. Mtte ligge hvile p rommet der det var 6C klokken 16. Det var to italienere som hadde vrt for tffe med stigningen og var helt kjrt og spy. Nydelig lege som snakket med dem.

Nydelig vandredag                                        Utsikt

Enkelte ganger var det vanskelig g videre.

11    Oktober Loboche Goark shep

Nok er fryktelig hard dag. Gikk et par hundre meter opp i lpet av 3 timer. Ble rett og slett svimmel og hadde problemer med g. Hvilte fryktelig ofte selv p flatmark. Hadde overhode ikke lyst p mat til lunch, et drlig tegn. Muligheten for g til bace camp ble avsltt. Dagen i morgen er forventet vre et av turens hydepunkt og ta seg ut n for se en ur ble ikke s interessant.

12       Oktober Kalapattar

Sov i tremannsrom uten gulvplass. Hadde kun plass til bagen. Hard tur opp 300 meter til 5545. Mtte gi fra meg sekken til en av Sherpaene. Det gikk rett og slett for sent. Var sistemann opp. Fikk ikke hodepine fr slutten. Utsikten var helt upklagelig.

Everest and I                                                    Fint?

Turen tilbake fra Goark Shep til Loboche var nesten like tung som turen opp, litt bedre dog.

13. oktober Loboche Chola la champ.

Litt av uendelig masse inntrykk.

14.    oktober over Chola la.

P morgenen kldde det noe vanvittig i hret. Det var tross alt 14 dager side siste vask. Det var heldigvis en bekk og jeg hadde noe lunket vann p en flaske. God kombinasjon selv om det var kuldegrader, kaldt men klen forsvant. Turen opp til passet var hard, men det var ikke spesielt bra utsikt fra selve passet, delvis p grunn av lavt skydekke som kom som normalt utover dagen.

Passet Sherpaer

Sherpaene brer 2 bl bagger som tilsammen veger 25 kg og de brer en del i tillegg. Det er enkelt forst at sherpaene gjorde turen mulig. Uten dem ingen topper og pass. Tungt nok med seg selv og en 4-5 kg i sekken.

Nic ved passet.

Det var vanvittig morro p vegen ned fra andre siden av passet. Bratt og sn. Rant p skoene ned. Ingen av de andre hadde sett noe slikt. Stoppet ved Charshung istedefor g de to siste timene til Gokyo. Hadde kostet mye hosting g dit. Teltet.

15. oktober Charslung - Gokyo

Her var vi litt utenfor allfarveg, men fortsatt mulig f kjpe alt som trenges, whisky og sjokolade. Hadde minusgrader i teltet. Utrolig tung dag. Hardeste til n. Nesten flatt, men strevde fryktelig i de to timene turen varte. Ble svimmel i oppforbakkene. Forstr det egentlig ikke. Hoster mye.

Teltplassen vr.

Gokyo var nydelig.

16. oktober

Ikke hotellstandard Noen ganger er det all right utsikt.

Opp til Gokyo Ri Morgenutsikt.

Turen opp gikk relativt greit. Holdt god fart frste 400 hydemeter, men strevde litt de siste 150. Nydelig utsikt, bedre enn Kala Pattar.. Hardt g derfra p grunn av uforglemmlig og ekstremt nydelig utsikt. Sol fra skyfri himmel, klart. Beste dag p beste utsiktspunkt. Kan det bli bedre.

Everest and I.

Everest.

17. oktober Gokyo - Renjo La - Marlung.

Alle te-hus skrt av ha dusj. Merk btta p toppen. Her ble det tmt oppvarmet vann.

Turen opp til passet var hard. Mtte g rolig, et lite skritt av gangen, men kom hostende opp.

Hydeskrekken min ble noen ganger satt p prve. Tauet var ikke det vrste, men mtte g 50 meter der det var like bratt og isete, men uten sikring utover vandrestavene. Hadde det igjen morro med skisko. Hard dag. Merkelig med hosten min, den skrudde av i lpet av dagen. Fra hoste hele tiden til ikke noe var veldig bra.

18. oktober Marlung Namche.

Turen nedover dalen var en opplevelse. Vi kom utenfor allfarveg og dermed fikk se mer hvordan de levde de som ikke var i turistlypen.

Landsby Slik s vi ut. David and Karen.

19. oktober Namche til Phankding

Enkel lpetur nedover. Mark var som normalt en racer. Ville stoppe, men da meg og Jeff fortsatte tok han oss igjen. Han mtte som normalt vre frst og tffest. Stakkars konen Ren. Mark kan vre glad for at det var et knippe single gutter som tok seg av henne nr han hadde stukket av med deres felles vann og proviant.

Beskte ogs lrdags markedet i Namche. For 2 uker siden mtte jeg hvile to ganger nr jeg forskte g raskt fra markedet til te-huset. N var det mulig smjogge opp.

Kvelden var hgtid. Etter ha brukt samme T-skjorte i 2 uker var det uendelig bra f p seg en ren etter en skikkelig vasketur i bekken. Brukte n ogs sovesokkene slik at jeg var nesten ren. Antall truesbytter p 3-ukers turen var 4.

Ikke akkurat luftpost..... Tidlig krkes....

Traff p danskene som jeg hadde snakket med ved flere anledninger tidligere. En av gutta hadde ftt mageproblemer, noe de fleste av oss hadde hatt, og ville ned for bli kvitt dem. Jenta som var veldig hyggelig, s sliten ut og da vi kom frem s jeg henne sitte allene i bunne av bakken, gutta hadde forlatt henne, sl ut med armene og trenge hjelp. Gikk da ned og fikk gitt henne noe vann og jakken min. Den fornyelige delen av historien var etterp da jeg fortalte folket dette, I saw that beuatiful woman sitting down there asking for water. What does a man do?, Peter skjt da inn, Give her your phone number. David og John var veldig snille etterp da vi tok dem igjen. Srget for isolere gutta hennes slik at vi fikk snakket litt sammen.

20. oktober Phankding til lukla

Hadde det litt morro med Mark. Han er best og raskest, gjr en noe tft gjr han noe som er dobbelt s tff. Han var litt redusert etter drlig matlyst og -inntak i hyden. Merket at han ble kortpustet i bakkene. Nok en gang gikk han fra en rast nr jeg og John ikke ville reste. Jeg var 10 meter forand og s han speedet opp. S gjorde jeg. Ventet p ha i utkanten av Lukla slik at han i hvertfall kom frst frem. Mannen satt etter en halv time med hodet i bordet.......

21. oktober Lukla til Kathmandu.

Gjengen som passet p oss.

Godt komme frem til hotellet og kunne slappe av i badekaret med en avis. .....